Matematiikkaa laulaen - uusi tutkimus valottaa vaiettua opetusmuotoa

 

Uunituore meta-analyysi on lyhyessä ajassa mullistanut tietämystämme matematiikan opetuksen tutkimusperustaisista opetusmuodoista. Uusi Helsingin yliopiston tutkimus (Nieminen & Tuohilampi, 2019) tarkasteli ääneen laulamisen ja matematiikan oppimistulosten välisiä yhteyksiä. Tulos voi olla yllättävä, mutta kenties se on ollut koko ajan silmiemme edessä: Matematiikkaa opitaan parhaiten laulaen.

University of Melbournen neuropsykologian professori Adam Lambert kommentoi tapausta työhuoneestaan. Hänen mukaansa tulokset olivat selvimpiä yhteislaulun suhteen. Kun matematiikan sisällöt lauletaan, jää oppisisällöstä jälki myös pitkittäismuistiin. Laulaen matematiikan kaavat muistetaan 3,7 kertaa tehokkaammin kuin “laskien” tai “yhdessä työskennellen”. Professori Lambert pitää Tuohilammen ja Niemisen löydöstä merkittävänä.

Matikkanälkä julkaisee tutkimustulosten johdosta ensimmäisenä nuottipaketin matematiikan opiskeluun niin peruskoulu- kuin lukio-opetukseenkin. Kappalevalikoima on jaettu opetussuunnitelman sisältöjen mukaisesti mm. perinteiseen kuorolauluun (geometrian sisällöt, S4) sekä countryyn (algebra, S4). Lukioikäisille saatavilla on myös derivaatta-singalong-paketti. Laaja-alaiset opetussuunnitelman tavoitteet on huomioitu kautta materiaalin erilaisina stemmoina.

kitaraMN.jpeg

Lähteet

Nieminen, J. H, & Tuohilampi, L. (2019). What do we really know about singing mathematics: A meta-analysis of the 40 years of intensive research. Educational Review Researcch Science Silli Journal (ERRSSJ), 13 (1), 1-22.