Tehtävät innostuksen moottorina

Kirjoittanut Laura Tuohilampi

Opettajan työ on hektistä, ja jos toiveena on irtautua oppikirjasta edes silloin tällöin, joutuu hankalan dilemman eteen. Mistä tehtävät, ja mistä aika niiden löytämiseen?

Verkossa on tietenkin valtaisa määrä materiaalia. Monessa koulussa ja kunnassa hyödynnetään lisäksi joukkovoimaa ja ylläpidetään yhteistä materiaalipankkia. Tämäkään ei vielä ratkaise ongelmaa kokonaan. Suosittelen yleensä opettajaa keräämään oman henkilökohtaisen materiaalipankin, josta löytää sopivan aktiviteetin nopeasti tarpeen tullen. Organisointikykyinen opettaja rakentaa itselleen kauniin ja jäsennellyn pankin vaikkapa sisältöjen, haastavuustason tai laajuuden suhteen ryhmiteltynä - oma pankkini on oikeastaan vain sinne tänne leviteltyjä tehtäviä, ideoita, materiaaleja, listoja ja diasarjoja, joista kuitenkin onneksi löydän aina etsimäni!

Tehtävienkin täytyy tehdä onnelliseksi! Myös opettajan! Ainakin välillä! :)

Tehtävienkin täytyy tehdä onnelliseksi! Myös opettajan! Ainakin välillä! :)

Nälkää kasvattava tehtävä on hauska, kiinnittää oppilaan huomion, käynnistää ajattelutyön automaattisesti, mahdollistaa syventymisen ja uudet ideat - ja innostaa myös opettajaa. Lisäksi se kohdentuu johonkin opetussuunnitelman sisältöön, ja auttaa huomioimaan opetussuunnitelman yleisemmät, helposti vähemmälle jäävät tavoitteet. Näitä ovat esimerkiksi:

(M)atematiikan opetuksen tehtävänä on vahvistaa matemaattista yleissivistystä. Opetuksessa syvennetään matemaattisten käsitteiden ja niiden välisten yhteyksien ymmärtämistä. Opetus innostaa oppilaita löytämään ja hyödyntämään matematiikkaa omassa elämässään. Oppilaiden valmiuksiin kuuluvat ongelmien matemaattinen mallintaminen ja ratkaiseminen. Matematiikan opetus ohjaa oppilaita tavoitteelliseen, täsmälliseen, keskittyneeseen ja pitkäjänteiseen toimintaan. Oppilaita rohkaistaan esittämään ratkaisujaan ja keskustelemaan niistä. Opetuksessa kehitetään oppilaiden yhteistyötaitoja.

Opettajan, joka pyrkii opetussuunnitelman edellyttämään opetukseen, on usein hankalaa löytää oppimateriaalistaan tehtäviä, jotka tukisivat erityisesti näitä yleisiä tavoitteita. Lisähaasteena on opetuksen kokonaissuunnittelu: kuinka rakentaa laajempi draaman kaari opettamiseen siten, että opetussuunnitelman moniulotteiset tavoitteet tulevat tasapainoisesti huomioiduksi?

Edellä esitettyyn haasteeseen on keväällä tarjolla kaksi Matikkanälkä-koulutusta, joissa pureudutaan nälän kasvattamisen periaatteisiin, katsotaan miten opetuksesta saadaan kokonaisuus, johon monet tavoitteet mahtuvat, tarjoillaan vuoden 2018 maailmankiertueella kehitetty tehtäväpaketti, ja annetaan vinkit työtaakan helpottamiseksi. Valitse omasi ja ilmoittaudu ajoissa early bird -hinnalla osoitteessa bit.ly/MNkevät2019!

Maistiaisena Matikkanälkä-materiaaleista alla tehtävä, joka syntyi hetkeksi pilkahtaneen auringon innoittamana. Matikkanälkä-tehtävät ovat useimmiten yhteisöllisiä tehtäviä, jotka sopivat erityisen hyvin oppitunnin aloitukseen tai lopetukseen, mutta tässä esiteltävä hiihtoprojekti sopii pidemmäksi projektiksi ja kotitehtäväksi. Kuvan tehtävä löytyy osoitteesta bit.ly/MNaktiviteetteja2019, ja sitä saa vapaasti hyödyntää ja jakaa eteenpäin.

Screen Shot 2019-02-12 at 1.57.17 pm.png

Innostavien tehtävien voima tulee esiin Matikkanälkä-koulutuksia pidettäessä. Aloitan koulutukset aina haastamalla osallistujat itse kokemaan jonkin matemaattisen aktiviteetin (ks. esim. monesti käyttämäni tehtävä Päiväkodin lelut). Nautin valtavasti huomatessani osallistujien kokevan matematiikan innostavuuden itse, oman työskentelyn kautta.

Saman huomasin, kun keskustelin supersuositun matikanopettajan Eddie Woon* kanssa taannoisella Australian matkallani. Eddie, jonka mahtava persoona tulee esiin ennen kaikkea hänen tarinoidensa kautta, ymmärsi hetkessä Matikkanälkä-tehtävien merkityksen. Matematiikassa, jossa tapana on ollut tarjoilla hyvin homogeenisia, toisteisia tehtäviä, on ollut krooninen pula visuaalisista, tosielämään linkittyvistä tehtävistä. Tehtävistä, joissa on selkeä asetelma, mutta riittävän avoin tehtävänanto hyödyllisen ponnistelun mahdollistamiseksi. Tähän Matikkanälkä tuo pitkän kaivattua helpotusta!

Kuulen usein tuskailuja siitä, kuinka olisi hienoa mahduttaa matematiikan opetukseen jotakin innostavaa, ajattelua syventävää, kärsivällisyyttä kasvattavaa, yhteyksiä vahvistavaa… kunhan vain ehtisi, kun täytyy ehtiä kaikki ne tärkeät sisällöt kuitenkin. Oma missioni on auttaa huomaamaan, että opettajan kaipaamat lisäykset ovat nekin olennaisia opetussuunnitelman sisältöjä. Hyviä tehtäviä tarjoamalla autan opetuksen monipuolistamisessa ja samalla innostuksen luokkaan synnyttämisessä. Matikkanälkäistä luokkaa on ilo opettaa, ja jo muutaman kuukauden päästä on luvassa muutakin energiatasoa nostattavaa - kevät ja aurinko!

——

*Eddie Woo on miljoonia katselukertoja keränneen matematiikan opetukseen keskittyvän Wootube -videokanavan luoja, TED-puhuja ja Australian Local Hero -palkittu innostaja. Eddie on kirjoittanut mainion kirjan Woo’s Wonderful World of Maths. Tapasimme Eddien Juuson kanssa hänen työpaikallaan Sydneyn Cherrybrookissa Technology High Schoolissa joulukuussa 2018. Eddie innostui Matikkanälkä-tehtävistä, ja päädyimme aloittamaan yhteistyön Wootuben ja Matikkanälän välillä.

KUVA 3 (1).JPG
KUVA 2 (1).JPG


Laura TuohilampiComment